آزادسازی واردات خودرو چه شرطی دارد؟

  1. صفحه نخست
  2. واردات
  3. آزادسازی واردات خودرو چه شرطی دارد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری تشریح بودجه ۱۴۰۰، شرایط آزادسازی وارد کردن خودرو را اعلام نمود.

محمد باقر در این نشست با اشاره به اینکه اگر کشور به حالت عادی بازگردد و ورود خودرو لطمه ای به منابع ارزی نزند، وارادات آزاد خواهد شد گفت: اما اگر کشور در شرایط فعلی باشد قطعا تا زمانی که محدودیت ها باشد به دلیل لطمه به منابع ارزی واردات به شکل فعلی خواهد بود.

حقوق ورود قابل توجه برای خودرو

پیش شرط اعلام شده در حالی می باشد که در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ نیز حقوق ورود قابل توجه ای برای خودرو در نظر گرفته شده است و فعالان بازار خودرو آن را یکی از نشانه های آزادسازی واردات خودرو در نظر گرفتند. در بودجه پیشنهادی دولت دو هزار میلیارد تومان تحت عنوان حقوق ورودی خودرو در نظر گرفته شده است.

دولت در حالی اقدام به پیش بینی حقوق ورودی خودرو در بودجه سال 1400 کرده است که طی هفته های اخیر بهارستان نشین ها در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو چهار مسیر برای وارد کردن خودرو پیش بینی کرده بودند. هر چند این طرح  هنوز در صحن علنی مجلس تصویب نشده، اما رقم پیش بینی شده در بودجه 1400 نشان می دهد که اتفاقاتی در این زمینه در حال رخ دادن است که شاید بتوان آن را به آزاد شدن واردات خودرو نسبت داد.

وارد کردن خودرو

 چهار مسیر برای وارد کردن خودرو

در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو تصمیم گیرندگان این بخش، 4 مسیر برای وارد کردن خودرو پیش بینی کرده اند و این نکته را نیز مدنظر قرار داده اند تا با این روش واردات بدون انتقال ارز انجام شود.

چهار مسیر پیشنهاد شده از سوی تصمیم گیران به شرح زیر می باشد:

1- در صورتی افراد و خودروسازان می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند که خودرو صادر کرده باشند، در این شرایط این عده می توانند معادل صادرات، خودرو وارد کنند»

2 –  قطعه‌سازان نیز اگر قطعاتی را صادر کنند، می توانند معادل آن خودرو را به کشور وارد کنند

3 – در این طرح همچنین پیش بینی شده افراد حقیقی غیردولتی که نفت را خریداری و آن را صادر و به فروش برسانند نیز می‌توانند از محل ارز آن اقدام به وارد کردن خودرو کنند.
4 – علاوه بر گروههای مذکور اشخاصی که ارز در بیرون از کشور دارند که تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به دولت ندارند نیز می‌توانند از محل آن خودرو به کشور وارد کنند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست