حذف ارز ۴٢٠٠ هزارتومانی از لایحه بودجه ١۴٠٠ تکذیب شد

  1. صفحه نخست
  2. اخبار
  3. حذف ارز ۴٢٠٠ هزارتومانی از لایحه بودجه ١۴٠٠ تکذیب شد

پس از اینکه مژگان خانلو، سخنگوی سازمان برنامه‌وبودجه گفت در بودجه سال آینده دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه نداریم و از حذف ارز 4200 تومانی خبر داد، این گفته تکذیب شد. مزگان خانلو گفته بود: ازین پس نرخ ارز، در سامانه معاملات ارزی تعیین و بین نرخ ۴۲۰۰ تومانی و نرخ نیمایی محاسبه می‌شود.

همچنین سخنگوی ستاد بودجه اشاره کرده بود صادرات نفت با قیمت ۴۰ دلار در هر بشکه و ارز محاسباتی ۱۱,۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده و ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی از بودجه ۱۴۰۰ حذف شده است.

عدم بررسی دقیق لایحه بودجه

انتشار اخباری مبنی بر حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی از لایحه بودجه هزار و چهارصد، مشخص کننده عدم تحلیل دقیق این لایحه می باشد. در لایحه بودجه ١۴٠٠ درج شده است که اگر دلار ۴٢٠٠ تومانی حذف گردد، منابع آن برای معیشت و سلامت مردم صرف خواهد شد.

درخصوص نرخ ارز ترجیحی به استناد جزء (۴) بند (ب) تبصره (١) لایحه بودجه، این اجازه کسب شده است که در صورت تغییر نرخ ارز ترجیحی مورد استفاده در این قانون به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ETS)، به دولت مجوز داده می‌شود منابع دریافتی را به ردیف درآمدی شماره ١۶٠١٣۶ مندرج در جدول شماره (۵) این قانون واریز نماید. منابع واریزی از محل ردیف شماره 71-530000 مندرج در جدول شماره (٩) قانون صرف معیشت و سلامت مردم می شود.

حذف ارز

پیش از این فرشاد مومنی درباره خطرات حذف ارز 4200 تومانی گفته بود:

اگر این بدین معنا باشد که ما یک جهش از چهار هزار و دویست تومان به یازده هزار تومان در مایحتاج مردم و بویژه روی دارو تجربه کنیم از اکنون هشدار می‌دهم می‌تواند فاجعه‌های انسانی بی‌سابقه برای کشور به همراه داشته باشد. واقعاً این جزو اولویت‌های ما بود که فرودستان کشور را دچار آنچنان مضیقه‌ای کنید تا حدود 85 درصد مصرف سرانه‌ی گوشت آنها نسبت به سال‌های جنگ سقوط کرده و چیزی کمتر از این هم در زمینه‌ی مصرف مواد لبنی بخصوص شیر سقوط کرده است.

فاجعه انسانی در ایران پس از حذف ارز 4200 تومانی

مومنی گفت: محوری که به نظرم بارها و بارها در ایران در زمینه‌ی دستکاری واقعیت از سوی گروه‌های پر نفوذ رانتی آزموده شده این است که اینها از طریق مافیای رسانه‌ای در زمینه‌ی عمده‌ کردن مسائل کم اهمیت و به حاشیه راندن مسائل بسیار مهم توانایی خارق العاده‌ای پیدا کرده‌اند. با اینکه در این زمینه بی‌شمار موارد وجود دارد فکر می‌کنم به دلایل و عللی برجسته کردن بساطی که اینها درباره‌ی دلار چهار هزار و دویست تومانی در چند ساله‌ی اخیر راه انداخته‌اند می‌تواند بسیار آموزنده باشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست